A-prodej - Operátoři profitují z úvěrových podvodů

Zakázané vysoko tarifikované linky pro sjednávání spotřebitelských úvěrů fungují dál. Dozorové orgány nenašly cestu jak podvodníky postihnout a telekomunikační společnosti na současném stavu profitují. Z hovorného mají i 40 %.

Operátoři profitují z úvěrových podvodů

Právníkům sdružení dTest se podařilo získat informace, jaké jsou provize operátorů a zprostředkovatelů z vysoko tarifikovaných čísel. „Cifry asi mnohé ohromí. Z hovoru, který stojí 95 Kč za minutu, si operátoři pro sebe strhnou i 40 Kč,“ říká Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest, a dodává: „Odečteme-li daň určenou státu, pak na provozovatele telefonní linky mnoho nezbude.“ Není pak s podivem, že operátorům podobní podvodníci příliš nevadí, poměrně slušně jim plní kapsu.


Př. pan Novák, o kterém informoval pořad A dost! na stream.cz, zaplatil za hovorné na linku společnosti Maghera Royal celkem 31 635 Kč. Podle zjištěných informací by se tedy poplatek rozdělil asi následovně:
Telefonica O2 + Dial Telecom   cca 13.334,- Kč
(Operátor + agregátor)    
Stát (DPH)                                           5.490,- Kč
Maghera Royal                           cca 12.811,- Kč

* Smlouvy s jednotlivými poskytovateli mohou být individuální, přesná částka provize se může lišit.


Podle České obchodní inspekce Maghera Royal obchází zákon - její pracovníci totiž v rozporu se skutečností tvrdí, že úvěry poskytují pouze podnikatelům. Bohužel se však ČOI s tímto vysvětlením spokojila a k potrestání ve správním řízení zatím nedošlo. „Podle občanského zákoníku je úkon obcházející zákon neplatný, Maghera tedy účtuje vysoké částky neoprávněně,“ říká Miloš Borovička a vysvětluje: „Není důležité, zda Maghera předstírá poskytování podnikatelských úvěrů. Jejich reklama je jednoznačně zaměřená na spotřebitele a žádný z podvedených, kteří se obrátili na naši poradnu, podnikatelem není a nikdy nebyl.“

Každé jednání se má posuzovat podle obsahu a spotřebitelský úvěr se pozná podle účelu, ke kterému je sjednám. „Lidé, kteří volají na linky Maghery, většinou chtějí úvěrem řešit svoji osobní, nikoli podnikatelskou finanční situaci. Ve smyslu zákona jsou tedy spotřebiteli, i když vedle toho mají živnostenské oprávnění,“ říká Borovička a dodává: „Nezákonnost jednání provozovatele linek a úmysl volajících půjčit si pro soukromé účely dokládá i to, že Maghera výslovně nabízí vyřízení živnosti, aby do smlouvy mohli uvést IČO.“

Zdroj: tz dTest.cz

 

[2013-09-27]
Autor článku Operátoři profitují z úvěrových podvodů: převzatý článek